Pages

Monday, 3 December 2012

warkah chenta

Assalamualaikum Warahmatullah.

gambar ni dijumpai daripada google.

Beberapa hari yang lalu, masa aku sebok menyelak youTube, tiba-tiba teselak video Warkah Cinta. Eh?  hati berdetik. 'Macham best jak drama ni. Ah! tipikal drama islamik malaysia, malas lah. Hei, sat sat pelakon lelaki ni macham ku kenal. Muka ni familiar sangat kot'. Bila di ingat-ingat, oh rupanya beliau itu, imam muda nazrul.

Maka aku berfikir-fikir. Tengok dok tengok dok, eh eh. tertekan butang play. Tengok jelah! haha. Rupa-rupanya drama ni baru melayang ke udara beberapa hari yang lepas. Cerita diadaptasi daripada novel Warkah Chenta Berbau Sorga karangan A. Ubaidillah Alias. Apa yang boleh aku simpulkan, cerita ni setakat episod yang aku dah tengok, boleh tahan jugaklah. Sebenarnya beta tak tau sangat nak ulas apa. 

Adeh.

Bila tengok drama ni, sedikit sebanyak mengingatkan aku zaman sekolah dulu. Terutamanya bila tengok watak wardah (Heliza). Dia ni pelajar sekolah agama dalam drama ni, juga sebagai seorang pengawas. Bila tengok cara beliau melipat tudung, hemm.. sebijik macham cara lipatan tudung kebanyakan pelajar puteri di sekolah dulu, termasuklah aku. (ini sebenarnya point utama aku)

fokus cara lipatan tudung wanita diatas.

Bila tengok saja cara pemakaian tudung si wardah, ayat pertama yang tercipta pada kepala hotak aku, "eh selekeh betul wardah ni.". erk?. pelik bukan?. lepas keluar kenyataan jiwa aku tuh. Barulah aku sentap sendiri. "dulu aku pun selalu lipat tudung macham tu kot!". wahahaha. Tak sangka sungguh. Ianya sangat 'jelek' pada pandangan beta. Barulah beta faham kenapa ustaz suruh lipat tudung kemas-kemas dulu. pantang nampak pelajar puteri lipat tudung seperti model diatas. 

Maka terimbas kembalilah kisah-kisah comot zaman sekolah menengah.

***flashback***

setiap jumaat, perhimpunan rasmi.
pelajar putera kena pakai baju melayu sekali dengan samping.
sapa tak pakai, denda tawaf kat dataran an-Nur sekolah.
pelajar puteri pula, benda yang ditekankan, cara lipat tudung.
tudung kena ada peniti.
stokin kena panjang, baju tak boleh licin. 
kuku kena potong, tak boleh pakai kerongsang. bla bla.

ustaz selalu kata : pelajar puteri sekalian, tudung tu lipatlah elok-elok. Bagi kemas sikit. Hah, pengawas bertugas, tolong tahan pelajar puteri yang tidak memakai jarum peniti, juga tudung yang tidak panjang seperti
yang telah ditetapkan.

heh. nostalgik bangat!

Apapun, aku rasa sangat bersyukur sebab Allah takdirkan aku menjadi salah satu penuntut sekolah agama. Aku rasa beruntung sebab pernah merasai tarbiyyah di sekolah agama. Tak! aku tak kata sesapa yang bukan sekolah kat sekolah agama tak beruntung. Sebenarnya orang yang betul-betul beruntung ialah orang yang benar-benar menghargai dan menghayati tarbiyyah masa kat sekolah dulu. Aku tak tau nak kata apa lagi. hmm. sangat merindui suasana sekolah dulu.

satu per empat daripada kawasan sekolah, datarn an-Nur, masjid al-Bukhari & kelas-kelas.


Ya Allah, hidupkan tarbiyyah islam di semekar.
Berkatilah dan rahmatilah guru-guru yang berhempas pulas menyebarkan ilmu di bumi semekar.

heh. kerinduan membuak-buak menyebabkan kerambangan ditengah malam.
apapapun,

sebagai manusia, aku sayang padamu.
Sebar Cinta,
Arifah Waly,
Anugerah Bestari.

Sunday, 2 December 2012

random thought #1

#1
Nobody's perfect! Tiada manusia yang sempurna! kita tidak sempurna! ya. ayat kemestian yang sering wujud pada lafaz kata, gumaman hati, jeritan batin, sorakan motivasi. Benar! ya benar ayat itu tiada salahnya. Namun apa yang menjadikan ayat ni agak menjengkelkan, bila ada pihak yang kurang bertanggugjawab dengan penuh bergaya menggunakan ayat ini sebagai alasan untuk melakukan kesalahan sesuka hati. 

Sebagai contoh :

Nb : nobodi
Pf : perfect.

Pf : Ekau ni Nb, selalu je post nasehat-nasehat kat dinding fesbuk aku, tapi ekau tak tutup aurat pun bila post gambar ekau. (eh? taktaulah wujud atau tak orang tegur kawan sebengini kejam =..=)

Nb : yelah aku post just nak bagi nasehat. kongsi nasehat. tak semestinya aku ni baik. laa nobodys' perfect maa. so ape nak kesah sangat?!

(amboi! dialog hanyalah rekaan semata-mata)

Nampak tidak silapnya disana? Oh maaf. saya tak tau nak buat contoh yang paling sesuai. cuma apa sebenarnya yang saya nak sampaikan, jangan gunakan ayat 'manusia itu tidak sempurna' sebagai alasan untuk melakukan kesalahan. mungkin tidak keterlaluan untuk saya katakan bahawa ayat ini hanya sesuai untuk digunakan bagi seseorang yang sudah bersungguh-sungguh melakukan kebaikan, bermati-mati cegah kemungkaran, tapi akhirnya terjebak dalam kemungkaran tersebut. 

Dan ayat ini tidak sesuai bagi orang yang mungkin bersungguh-sungguh melakukan kebaikan, tapi sambil lewa bila mencegah kemungkaran. ( adeh. wujudkah manusia begini? kebaikan takkan bersatu dengan kemungkaran kot. huh). ya, kita takkan pernah sempurna, tapi kita kenalah berusaha untuk menjadi lebih baik. sekian.

sebagai manusia, aku sayang padamu.

Sebar Cinta ,
Arifah Waly,
Anugerah bestari.