Pages

Friday, 23 March 2012

indah

kota kinabalu.
12.11.2011.
5.58.p.m

sahabat.
berjanji pada diri ini.
agar dirimu tetap berjuang di medan ini.
membawa kemanisan iman,cinta dan jihad abadi.
lalu mengukir sebuah dakwah untuk menghidupkan Deen Ilahi.

Biar dirimu mati dalam perjuangan.
kerana kau islam sejati.
biar rebah jasadmu kerana kau syahid insani.
biar puas sanubari kerana cintamu telah terbukti.

dan kau masih berdiri memandang setiap ummah.
walaupun langkah dan nafasmu kadangkala lemah.
menanti setiap seru pejuang agama Allah.
mengikat ukhuwwah dalam perjuangan Fi sabiilillah.

sekadar coretan menghilangkan ngilu pada
cartilage-cartilage jari-jemari mulus runcing ciptaanNya.
(^___^)

anugerah bestari.
01.26.a.m.

Sunday, 18 March 2012

kaktus

kecewa

kadang-kadang,kau mengharapkan mentari.
namun,hujan yang tiba.
ada masanya,kau menantikan angin sepoi-sepoi bahasa.
namun,ribut menghadirkan diri tanpa segan silu.
bila masa kau menginginkan mawar.
kau kecewa bila kaktus berduri lebat yang kau dapat.

kau mula membebel bebal.
alah,apa bengap sangat ni?
aku nak kopi masin lah.
yang kau bagi aku kopi masam ni kenapa hah??
(sebagai contoh se'eye-eye sahaja)

namun kau tidak tahu hakikat sebenar niat si pembuat kopi tersebut.
mungkin saja beliau membancuh kopi tersebut menggunakan 
air cuka sebab beliau tahu kau ada darah tinggi
tapi kau saja yang keras dengan kepala kau
tetap nak air kopi masin.
tak sedar diri ada darah tinggi.
maka demi menjaga kesihatan kau.
beliau membancuhkan kopi masam untuk kau.
kau saja yang tak tahu.
oh.mungkin tahu.
tapi buat-buat tidak tahu.
kau degil kan?


begitulah juga yang berlaku bila
kau mengharapkan sinar mentari menarikan wajahnya
untuk menyinari hidup kau.
tapi Dia menghantar tengkujuh. 
untuk membasuh dosa kau.

lalu mulalah kau membebel bebal.
alamak! hujan pulak dah.
baru ingat nak pi jogging petang ni.
haish.rosak rancangan aku.adoii.
"tapi kau tak tahu. mungkin Dia turunkan hujan sebentar kerana Dia nak hadiahkan kau sebuah pelangi nan indah setelah hujan reda."
tak kurang juga rasa sebal kau.
bila kau harap-harapkan angin lembut datang sekadar membelai
lembut tubuh kau.
tapi sekali lagi kau kecewa bila angin menghempas ganas 
bukan sahaja ke tubuh kau.
tapi juga seluruh harta kebanggaan kau.
atau mungkin juga
memusnah-ranapkan seluruh punca rezeki kau.
atau mungkin..atau mungkin..atau mungkin..blablabla.

andai kau bersabar.
maka bergembiralah kerana kau akan lihat
kaktus yang berduri lebat tersebut 
akan menghasilkan bunga yang indah suatu hari nanti.
mungkin lebih indah daripada mawar yang tak lebat durinya.

itu ganjaran andai kau bersabar.
juga redha dengan segala ketentuanNya.

tapi kau lupa berfikir.
langsung tidak membenarkan akal untuk berfikir seketika 
akan hikmah disebalik semua yang Dia aturkan.
kau lebih rela membiarkan akal kau 
menggubah seribu satu sebab kau perlu kecewa atas
ketidak-tercapaian hasrat kau.

orang kata mata untuk melihat.
akal untuk fikir.
hati untuk merasa.
bukannya mata untuk tidur semata-mata.
bukan juga akal untuk khianat.
apatah lagi hati untuk menjeruk rasa mazmumah.
bukan.
don't cry bebeh.

andai apa yang kau rancang dan usahakan tidak berhasil.
maka ketahuilah.
Dia sudah merancangkan sesuatu yang lebih baik untuk kau.
ya.
mungkin kau tak suka apa yang diaturkan olehNya untuk kau.
tapi, ingat. Dia maha bijaksana.
He know the best.
boleh jadi apa yang kau tak suka sungguh.
tapi itu yang terbaik bagi kau.

maka berbaik sangkalah terhadap
apa-pun rencanaNya.
pasti bahagia.
 'Allah bersama orang-orang yang sabar.'

#pesanan untuk kau,kamu,ko,awak,you dan juga I.
(^______^)
kecewa itu mudah.
sabar itu indah.

Wednesday, 14 March 2012

duka

kadang-kadang kau mengadu
terasa lelah apabila
usaha mencari insan yang memahami diri,
tidak berjaya.

lalu seringkali kecewa menjadi
pengunjung setia di laman hati.
bilamana kecewa sudah seringkali bertandang
di dalam hati,
maka putus asa mula berjinak-jinak,
juga ingin turut serta mengunjungi hati
kau.

lalu hati kau terasa gundah-gelana.
ah!!orang yang dah lama kenal aku pun tak faham dengan aku.
mengapa?..kenapa..?..sungguh!! aku benci kamu..
(kecewa tahap dewa.hingga kau rasa hidup kau tidak bermakna lagi.)
kemudian kau lihat orang sekeliling dengan rasa menyampah yang sangat tebal dalam jiwa kau.

kau menyampah kerana apa?
kerana kau rasa mereka-mereka tidak pernah cuba untuk memahami kau.
dan mungkin mereka-mereka itu tidak akan memahami kau sampai bila-bila-bila pun.
itu rasa kau.

aku kata.
kau sungguh egois.
kau cuma fikir rasa kau.
kau tak fikir rasa orang lain.

orang lain juga punya tanggungjawab untuk dilaksanakan.
bukan cuma menghabiskan masa fikir bagaimana cara nak puaskan hati kau.

nasihat aku untuk kau.
usah mengharap perhatian daripada manusia-manusia.
kerana ianya hanya perbuatan yang sia-sia sungguh.
kau rasa tertekan dengan ekonomi hidup kau.
tak payah mengadu pada manusia yang belum tentu faham akan rasa kau.dan tak mungkin akan faham pun.

kau tertekan dengan suasana baru,hidup baru kau.
tak payah nak mengadu dengan manusia-manusia itu.
kerana apa?
ya.pasti kau akan kecewa bilamana jawapan yang keluar dari mulut-mulut manusia itu tidak seperti yang kau harapkan.

inilah yang akan menyebabkan kau rasa seperti
ingin melepaskan geram yang amat pada mereka-mereka dengan..
ah lupakan.kau buat apa sekali pun.mereka tak kan faham. 

bila kau rasa diri kau tersisih daripada manusia-manusia.
jangan risau kerana kau tak bersendirian.
kau tahu? Dia selalu ada untuk kau.

lebih baik kau mengadu pada Dia.
pasti Dia akan faham.
Dia tahu urus hidup kau.
kau mengadulah apa sekalipun pada Dia.
Dia pasti dengar.
kau minta apa sekalipun,Dia akan tunaikan.
lambat atau cepat.


marah itu mudah.
sabar itu indah.
airmata juga memahami.
tapi.
Dia maha memahami.

terima kasih ya Allah.
(^___________^)

#coretan ikhlas semata-mata.
#tiba-tiba aku rasa rindu sahabat al-Irfaan.(rindu sangat-sangat.T-T).
#tersangat-sangat rindu yang teramat.
fatihah,haedah,lina,naqiyah,fida,ros,kasmia,bai,shawe',anis,kak tiqa,ain,najiyya,ramlah darwis,rabiah,haya',shima,aisah,musfira,dan ramai lagi.
(matrikulasi batch 2010/2011).
#nama yang tak ternukil tak bermaksud dilupai.hehe.




Sunday, 4 March 2012

sahabat


masa kat matrikulasi dulu.
sahabat saya kata.
carilah sahabat seperti cermin.
kenapa cermin?

kau perasan tak.
bila kau tengok kat cermin.
kau nampak muka kau yang berjerawat.
bagi yang mukanya berjerawatlah.

bila kau tengok cermin.
kau nampak muka kau yang halus mulus lagi gebu.
bagi yang berwajah halus mulus lagi gebu.

bila kau tengok cermin.
kau nampak badan kau yang gemuk montel.
bagi yang berbadan gemuk montel.

bila kau tengok cermin.
kau akan nampak badan kau yang ramping.
bagi yang berbadan ramping.

pendek kata,apa-apa yang ada pada diri kau.
kau akan tahu hakikat diri kau yang sebenar.
dengan bersahabat kepada manusia yang diumpamakan 
seperti cermin.

namun begitu bukanlah maksudku menyatakan yang bahawasannya.
sahabat ini seorang yang bermulut bechok.
segala kelemahan dan kelebihan kau dicanang.tidak.

maksud aku sebenarnya.
sahabat tu mampu atau berusaha menjaga hati kau.
dalam apa keadaan sekalipun.
samaada pada ketika beliau menegur kesalahan kau.
atau pada ketika beliau meraikan kebaikan kau.


berbalik kepada sifat cermin tadi.
bila kau tengok cermin.
kau nampak muka kau berjerawat.
halus mulus lagi gebu.
badan kau yang gemuk montel.
badan kau yang ramping.
dan bla bla bla.

tapi adakah wujud perasaan marah kau TERHADAP CERMIN
yang sungguh jujur ituh kerana memberitahu hakikat wajah 
kau yang berjerawat,halus mulus,tubuh gemuk montel,mahupun ramping atau bla bla bla?

tidak bukan?

sungguh jujur tanpa mencederakan jiwa manusia yang memandangnya(cermin).

maka begitulah sahabat yang terbaek.
bila menegur.
indah tuturnya.
berhikmah setiap patah katanya.
mampu diterima dengan akal yang sihat.
tidak mencela.
tidak cepat melatah.(melatah.bukan bermaksud 'opocot mak kau' tu.maksudnya beliau tidak akan terus menghukum kau dengan kesalahan yang kau buat.)

jujur aku akui.
kemanisan bersahabat itu.
tak mampu di gambarkan dengan kata-kata.
hanya manusia yang bersahabat sahaja yang akan tahu betapa manisnya bersahabat.

bak kata aku.(amboi)
sahabat itu umpama airmata.
sentiasa ada bersama kau samaada
kau tengah bergembira atau bersedih.
airmata akan sentiasa ada untuk raikan kegembiraan kau.
airmata juga akan sentiasa ada menemani kau bila kau dalam kesedihan amat.
ia sentiasa hadir dengan ikhlas.
(kecuali airmata buaya yang dipaksa untuk tujuan lakonan.haha.)

maka pesan aku.
bersahabatlah.

arifah-waly
'bukit padang'
11 rabi II 1433
04 mac 2012
I rindu you all.

#entri yang agak tunggang langgang.tapi sangat bermakna bagi aku.
#untuk sahabat-sahabatku terchenta.(yang tengah bertebaran di mka bumi Allah) di kesempatan ini.aku memohon berbilion kemaafan andai sepanjang kita bersahabat,aku tidak mampu menjadi sahabat yang terbaek buat kalian.
#Segala puji bagi Allah.aku amat sangat menghargai ikatan persahabatan yang kita bina.(ayat tipikal).harapnya ianya akan membawa kita ke syurga.
#harapan aku agar ikatan persahabatan kita akan kekal untuk selama-lamanya.
#uhibbukum fillah.(^________^).
SETAHUN BERSAMA SEHAYAT TERASA.