Pages

Monday, 3 December 2012

warkah chenta

Assalamualaikum Warahmatullah.

gambar ni dijumpai daripada google.

Beberapa hari yang lalu, masa aku sebok menyelak youTube, tiba-tiba teselak video Warkah Cinta. Eh?  hati berdetik. 'Macham best jak drama ni. Ah! tipikal drama islamik malaysia, malas lah. Hei, sat sat pelakon lelaki ni macham ku kenal. Muka ni familiar sangat kot'. Bila di ingat-ingat, oh rupanya beliau itu, imam muda nazrul.

Maka aku berfikir-fikir. Tengok dok tengok dok, eh eh. tertekan butang play. Tengok jelah! haha. Rupa-rupanya drama ni baru melayang ke udara beberapa hari yang lepas. Cerita diadaptasi daripada novel Warkah Chenta Berbau Sorga karangan A. Ubaidillah Alias. Apa yang boleh aku simpulkan, cerita ni setakat episod yang aku dah tengok, boleh tahan jugaklah. Sebenarnya beta tak tau sangat nak ulas apa. 

Adeh.

Bila tengok drama ni, sedikit sebanyak mengingatkan aku zaman sekolah dulu. Terutamanya bila tengok watak wardah (Heliza). Dia ni pelajar sekolah agama dalam drama ni, juga sebagai seorang pengawas. Bila tengok cara beliau melipat tudung, hemm.. sebijik macham cara lipatan tudung kebanyakan pelajar puteri di sekolah dulu, termasuklah aku. (ini sebenarnya point utama aku)

fokus cara lipatan tudung wanita diatas.

Bila tengok saja cara pemakaian tudung si wardah, ayat pertama yang tercipta pada kepala hotak aku, "eh selekeh betul wardah ni.". erk?. pelik bukan?. lepas keluar kenyataan jiwa aku tuh. Barulah aku sentap sendiri. "dulu aku pun selalu lipat tudung macham tu kot!". wahahaha. Tak sangka sungguh. Ianya sangat 'jelek' pada pandangan beta. Barulah beta faham kenapa ustaz suruh lipat tudung kemas-kemas dulu. pantang nampak pelajar puteri lipat tudung seperti model diatas. 

Maka terimbas kembalilah kisah-kisah comot zaman sekolah menengah.

***flashback***

setiap jumaat, perhimpunan rasmi.
pelajar putera kena pakai baju melayu sekali dengan samping.
sapa tak pakai, denda tawaf kat dataran an-Nur sekolah.
pelajar puteri pula, benda yang ditekankan, cara lipat tudung.
tudung kena ada peniti.
stokin kena panjang, baju tak boleh licin. 
kuku kena potong, tak boleh pakai kerongsang. bla bla.

ustaz selalu kata : pelajar puteri sekalian, tudung tu lipatlah elok-elok. Bagi kemas sikit. Hah, pengawas bertugas, tolong tahan pelajar puteri yang tidak memakai jarum peniti, juga tudung yang tidak panjang seperti
yang telah ditetapkan.

heh. nostalgik bangat!

Apapun, aku rasa sangat bersyukur sebab Allah takdirkan aku menjadi salah satu penuntut sekolah agama. Aku rasa beruntung sebab pernah merasai tarbiyyah di sekolah agama. Tak! aku tak kata sesapa yang bukan sekolah kat sekolah agama tak beruntung. Sebenarnya orang yang betul-betul beruntung ialah orang yang benar-benar menghargai dan menghayati tarbiyyah masa kat sekolah dulu. Aku tak tau nak kata apa lagi. hmm. sangat merindui suasana sekolah dulu.

satu per empat daripada kawasan sekolah, datarn an-Nur, masjid al-Bukhari & kelas-kelas.


Ya Allah, hidupkan tarbiyyah islam di semekar.
Berkatilah dan rahmatilah guru-guru yang berhempas pulas menyebarkan ilmu di bumi semekar.

heh. kerinduan membuak-buak menyebabkan kerambangan ditengah malam.
apapapun,

sebagai manusia, aku sayang padamu.
Sebar Cinta,
Arifah Waly,
Anugerah Bestari.

Sunday, 2 December 2012

random thought #1

#1
Nobody's perfect! Tiada manusia yang sempurna! kita tidak sempurna! ya. ayat kemestian yang sering wujud pada lafaz kata, gumaman hati, jeritan batin, sorakan motivasi. Benar! ya benar ayat itu tiada salahnya. Namun apa yang menjadikan ayat ni agak menjengkelkan, bila ada pihak yang kurang bertanggugjawab dengan penuh bergaya menggunakan ayat ini sebagai alasan untuk melakukan kesalahan sesuka hati. 

Sebagai contoh :

Nb : nobodi
Pf : perfect.

Pf : Ekau ni Nb, selalu je post nasehat-nasehat kat dinding fesbuk aku, tapi ekau tak tutup aurat pun bila post gambar ekau. (eh? taktaulah wujud atau tak orang tegur kawan sebengini kejam =..=)

Nb : yelah aku post just nak bagi nasehat. kongsi nasehat. tak semestinya aku ni baik. laa nobodys' perfect maa. so ape nak kesah sangat?!

(amboi! dialog hanyalah rekaan semata-mata)

Nampak tidak silapnya disana? Oh maaf. saya tak tau nak buat contoh yang paling sesuai. cuma apa sebenarnya yang saya nak sampaikan, jangan gunakan ayat 'manusia itu tidak sempurna' sebagai alasan untuk melakukan kesalahan. mungkin tidak keterlaluan untuk saya katakan bahawa ayat ini hanya sesuai untuk digunakan bagi seseorang yang sudah bersungguh-sungguh melakukan kebaikan, bermati-mati cegah kemungkaran, tapi akhirnya terjebak dalam kemungkaran tersebut. 

Dan ayat ini tidak sesuai bagi orang yang mungkin bersungguh-sungguh melakukan kebaikan, tapi sambil lewa bila mencegah kemungkaran. ( adeh. wujudkah manusia begini? kebaikan takkan bersatu dengan kemungkaran kot. huh). ya, kita takkan pernah sempurna, tapi kita kenalah berusaha untuk menjadi lebih baik. sekian.

sebagai manusia, aku sayang padamu.

Sebar Cinta ,
Arifah Waly,
Anugerah bestari.

Wednesday, 10 October 2012

Gerimis mengundang.


Semalam.
Selasa 9 oktober 2012 9.00 ++ a.m.
Aku terpaku duduk pada sebuah kerusi.
Mataku ralik memandang keluar jendela.
Angin bertiup kasar mengoncang pohon pohon
Kayu berbunga kuning berbuah seperti kacang pis.
Awan kulihat memancarkan warna kelabu mengerikan.
Kepala hotakku lantas melakar satu jangkaan bahawa 
sebentar lagi awan
Kelabu asap tersebut akan memuntahkan segala isi perutnya.

Zappp..

Berlalu sahaja lintasan akal tersebut,
Terasa kelajuan angin kian meningkat.
Seperti yang dijangkakan, 
awan kelabu merembeskan isi perut beliau
Ya. 
Beliau muntah mungkin disebabkan kemabukan udara.
 atau mungkin juga mabuk laut, 
atau mungkin juga
Si  awan tengah kebuntingan 5 bulan,
 atau,.. aaaahhh.
 Sudah, hanya yang mampu ku pastikan
Rembesan tersebut berlaku atas izinNya. 
Ya. Itu aku pasti.

Oh..
Tangan kasarku sepantas 250 km/j memaut dan menutup tingkap
Kemudian duduk semula dengan penuh bergaya.
Dikala aku menghayati suara harmoni cecair yang melimpah tersebut, 
diselangi suara manusia Opick.
Tiba-tiba-tiba, mataku kurnianNya menangkap satu imej.
Imej yang bisa menimbulkan kegusaran jiwaku.
Mata rabunku ku gosok bersungguh-sungguh.

Oh tidak!!!
Imej tersebut muncul tetap pada pandanganku.
Jelas membuktikan aku tidak bermimpi.
Ku sangkakan panas berpanjangan 
kau yang telah ku tinggalkan sekian lama
Akan pergi jauh dariku selama-lamanya.

Rupanya hujan di tengah hari 
kau datang disaat aku separuh mati
Sebok menjalani kehidupan sebagai seorang pelajar.
Erk.. pelajar? 
Ya pelajar. 

Kau sengaja datang untuk menjatuhkan pencapaian akademik aku kan?
Hei hei hei..
 kau mengaku cepat! cepaat! cepaat!

Eh. 
Emosi sebentar. 
Maaf atas kecabulan sikap sebentar tadi.

Baiklah andai itu niatmu datang bertandang 
dalam selitan hidupku sebagai pelajar.
Aku tidak mampu berkata apa-apa.

Andai kau hadir untuk mengisi hati ini.
Aku terima dengan rasa syukur.

Andai kau hadir untuk menghuni akal fikiranku.
Maka aku terima. 

Moga ini menjadi bukti aku cinta kepadaNya.
Ya. Cinta kepadaNya.

Justeru, aku isytiharkan.
 kau bolehlah mengisi sebahagian hatiku,
Penuhi sebahagian ruangan akal fikiranku,
 kerana sebahagian hati dan akal fikiranku yang lain perluku
Simpan untuk yang lain selainmu.

Moga aku mampu memeliharamu dengan baik.
 dalam sebahagian kepala hotak aku wahai Kuantum Mekanik.


Be kind with me ok? 
As long as you love me, I’ll love you twice. 
Erk. OkThanks.

Allahumma zidna 'ilman, warzuqna fahman.
Ya Allah, tingkatkan ilmu kami, berikanlah kami kefahaman.
Amiin.

Sebarkan Cinta Ilmu,
Anugerah Bestari,
(^____^)/"

notacinta : ini bukan puisi melainkan bicara jiwa semata - mata.
sila doakan agar si arifah itu berjaya dunia akhirat.
terima kasih naa.
maaf atas kepoyoan tajuk diatas.



Sunday, 30 September 2012

New Semester


a new semester.
a new challenge.
a new thought.
a new hope.
a new face spirit.
and opkos a new subject.

1. Organic Chemistry II.
2. Physical Chemistry II.
3. Organic Chemistry II Practical.
4. Physical Chemistry II Practical.
5. Environmental Chemistry.
6. Material Chemistry and Nano Material.
7. Scientific Writing.
8. Entrepreneurship.
9. Foreign Language.

kepala dipenuhi segala macham bahan kimia.
tapi, bila orang nampak saja entrepreneurship tu.
mungkin ada yang bertanya.
eih, kau ambik sains kenapa tiba-tiba pulak terselit keusahawanan
dalam list subjek kau?

maka saya hanya mampu menjawab,
oh pihak universitas yang mewajibkan 
program kami untuk mengambil subjek tersebut.

kadang-kadang saya juga berfikir.
yalah, kenapa perlu mencampuradukkan ekonomi/perniagaan dan sains.
serabut tahu?!!

oh yeah.
mungkin serabut.
tapi bila kita fikir semula.
apa salahnya kita gabungkan kedua-duanya sekali?
bukankah ilmuwan dahulukala juga tidak
hanya fokus kepada satu-satu bidang,
tapi dalam pelbagai bidang?

dialah yang mahir dalam bidang astronomi.
dialah yang mahir dalam bidang ekonomi.
dia juga mahir dalam perubatan.
dia juga mahir dalam agama.

entah mengapa sekarang.
bidang dicampur sedikit, kita sudah melatah.
mungkin akibat daripada niat yang tidak diperbetulkan.
kita sepatutnya bersyukur kerana diberi peluang
untuk mengkaji seberapa banyak ilmu.

ingat, Allah meninggikan darjat orang yang menuntut ilmu.

pesan sahabat saya :
"bersungguh-sungguhlah dalam menuntut ilmu,
sebagai salah satu bukti cinta kita kepadaNya."


notakakiharum : entri serabut sebenarnya cuma dicoret sesuka hati
tanpa menghiraukan struktur ayat. ianya ditujukan kepada diri sendiri 
yang sedang bermuram durja menghadap esaimen yang....

dear myself,
jangan hanya tahu bersyukur bila diberi nikmat.
tapi, bersabarlah juga bila didatangi ujian.
kerana sabar dan syukur itu sangat berkaitan antara satu sama lain.
bersabarlah, bersyukurlah, berdoalah, berusahalah.
lihat bagaimana hidupmu berubah.
(ececeh, ada hati nak tiru cara Prof. Muhaya berbicara lettew! haha)
Usaha!!
Sebarkan Bahagia,
Arifah Waly,
Anugerah Bestari,
(^__^)/"






Wednesday, 4 July 2012

Peringatan


"Dan tetaplah memberi peringatan. 
Sesungguhnya peringatan itu, sangat bermanfaat bagi orang-orang mu'min."
QS : adz-Zaariyat.

notakakiwangi : ayuh sama-sama ingat memperingatkan 
sesama kita dalam hal kebaikan.
Semoga Allah Redha.

With Love,
Sebarkan Peringatan,
Arifah Waly,
Kota kinabalu, Malaysia.
(^_^)/"



Thursday, 14 June 2012

Petunjuk itu.


Seusai menunaikan solat fardhu.
Doa dititip penuh syahdu.
Mengharapkan hasil semanis madu.
Agar hidayah bersama, hidup dipandu.

‘ihdinas sirotal mustaqiim’, lafaz keramat.
Mengiringi jasad tiap raka’at.
Mengharap ada sinar manfaat.
Agar hidup sentiasa dalam rahmat, berkat.

Bila hidayah datang menyapa.
Sering kau abai, tak tahu kenapa.
Mungkin kau tak perasan itu hidayah atau apa.
Menjadikan dirimu semakin alpa.

Hidayah datang tanpa bosan.
Namun kau tetap tak mengambil kesempatan.
Taubat dirancang, seringkali ditangguhkan.
Hati berkata, ‘ala rilek ar bro, esok ada lagi kan?’

Sang penconteng, bukannya apa.
Sekadar menulis agar kita tak lupa.
Sang maut, bila-bila saja datang menyapa.
Tak kira kau tengah buat apa.

Andai maut tiba, sedang taubat terabai.
Kita takut jasad mungkin dibantai.
Lalu menangis, ‘airmata terburai.’
Tak siapa kisah, akan perihal keterburaian itu.

Ayuh sahabat sama-sama fikir.
Sebelum hidayah satu-satu gugur.
Rancang taubat, jangan dimungkir.
insyaAllah aman di perut kubur.

Sebelum ‘penchoret’ mengundur diri.
Suka mengingat sahabat dan diri.
Pelihara keluarga juga diri sendiri.
Agar hidup sentiasa berseri.

Sekian ku titip madah berhelah geliga.
Moga hidayah dapat digapai, elak mulut menganga.
Moga hidayah sentiasa ada, meski ‘ketika apabila’ maut tiba.
Moga hidayah tak pergi meninggalkan kita.
Moga lagi (berapa banyak moga daa.) diri dan keluarga sentiasa dijaga.
Moga kerana diri kita begitu berharga.


Sebarkan Cinta Hidayah,
Arifah Waly,
Anugerah Bestari,
^_______^


Hidayah? What is the meaning of hidayah?
Kau bertanya ala-ala mat salleh, konon tak tahu apa itu hidayah.
Maka ku kirim surat harum beritahu kau, petunjuk itulah hidayah.
Petunjuk bukan sekadar anak panah.
Tapi sesuatu yang boleh bantu kita menggapai bahagia fiddunya wal akhirah.
Asal kita genggam dan tak abaikan nikmat hidayah.
Pasti bahagia, insyaAllah.
Peace no war lah.

Saturday, 9 June 2012

tanpa tajuk.

menuntut ilmu itu fardhu.
menuntut ilmu itu ibadah.
menuntut ilmu juga dakwah.
menuntut ilmu itu sedap.
menuntut ilmu itu enak.

meski mengamalkan ilmu yang kita pelajari itu.
mungkin agak payah.
tapi.
berusahalah untuk tetap mencari jalan untuk mengamalkannya.
carilah ruang yang sesuai.
untuk praktis ilmu kita.

prof saya kata : 
"belajar tu bukan semata-mata untuk exam saja.
lepas exam, lupa semuanya.
prof.MJ."

harap apa yang dipelajari.
meresap lembut hingga mencengkam
erat di saraf otak.
supaya ilmu tersebut tidak lari tinggalkan kita.
ingat.
ilmu takkan luntur dek ulangan.
maka.
bila menuntut ilmu.
kenalah ulang-ulang (baca, fahami, etc)
even dah habis paper.
bukan ulang paper.

inshaAllah, lepas ni dah bleh buat bom.
haha.bom lah sangat.

inshaAllah, lepas ni dah bleh bancuh ubat.
mengikut jumlah komposisi bahan kimia yang sesuai.
cheh! haha.

kalkulator itu penting.


as a matter of fact, (ececeh, skema plak dah).
cari mol sangatlah mudah.
semudah makan ayam kentaki.
hehe.

syapa syap yang ada pelihara mole.
haa, mai habaq kat saya.
boleh praktis kira bulu mole plak lepas ni.
haha.



Sebarkan Cinta Ilmu,
Arifah Waly,
Anugerah Bestari,
^_________^



Friday, 1 June 2012

gos sip-cin ta-mon yet



I close my eyes.
from all my vision.
when I see your eyes.
I'm sure there is love.
sincerity that flows gently.

Oh Controller Of Nature.
please hold me.
so that I won't fall into the well of sin.
that is curse and leads my love astray.

if only I, could be more fair.
to the love, for you and her.
I'm not a prophet, who's absolutely perfect.
I am not free from sin.

let me live like this.
the fate of love has to be like this.
there are you and her.
even though that's not my wish.
oh Allah please guide my heart.


*******
Kekal mencintai itu bukannya mudah.
Memerlukan asas yang kuat dan utuh.
Perlu matlamat yang jelas dan cerah.
Kerana percintaan bukan hingga ke hari perkahwinan semata-mata,
tetapi perlu berlangsung sepanjang hari-hari rumahtangga.

Maka cinta tanpa asas yang kukuh,
akan rapuh,
lalu rumahtangga akan runtuh.

-------------------------------------------
Pencinta yang sebenar,
akan berusaha membawa apa yang dicintainya ke syurga sana.
kopipahit-pasta : ini.



kau kata : haha. too many grammatical error lorh.
kata aku : do I care? hoho. bukan menyombong, tapi
men.....sambung sendiri..


Sebar Cinta,
Arifah Waly,
Anugerah Bestari.
^______^

ohya : I am begging you.
please stop all the chinta monyet story.
can you?
>.<"


Sunday, 27 May 2012

Ayat Cinta dariNya..#1

video
suara latar belakang.

قل ان كنتم تحبون الله فاتبعونى يحببكم الله ويغفر لكم ذنوبكم  والله غفور رحيم 

maksudnya : Katakanlah (Muhammad),
 "jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku,
nescaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu."
Allah Maha pengampun, Maha penyayang.
[surah al-'Imran : 31]

Cinta itu cahaya sanubari
Kurniaan Tuhan fitrah insani
Dan di mana terciptalah cinta
Di situ rindu bermula

Cinta itu tak pernah meminta
Tetapi memberi sepenuh rela
Rasa bahagia biarpun sengsara
Berkorban segala-gala

Semua kerana cinta
Yang pahit manis di rasa
Menghibur nestapa
Merawat duka
Damai di jiwa

Terpadamlah api benci permusuhan
Terjalinlah kasih sayang

Begitulah cinta yang diidamkan
Tanpa nafsu yang mencemarkan

Dan jangan pula
Kerana bercinta kita pun leka
Dan jangan pula kerana bercinta
Tergadai semua maruah agama

Cinta yang sejati
Hanya cintakan Illahi
Cinta ayah bonda
Tulus suci selamanya

Cintakan saudara
Hanya sementara
Cinta sesama insan
Suburkan dengan ketaqwaan


harapan : moga kita semua sentiasa berada dalam lingkungan
cintaNya.
Ayuh, sama-sama kita sebarkan ayat-ayat cinta dariNya.
pasti hati akan sentiasa berbunga mekar.
(erkk.apa kes hati berbunga mekar ?)
hoho.
abaikan kemekaran ituh.

Spread Love,
Arifah Waly,
Anugerah Bestari.
^______^

Friday, 25 May 2012

andainya kau tahu

alangkah baiknya kalau semua orang tahu.
yang aku ni mengalami kerabunan.
juga mengalami astigmatisme (rabun silau.-agak-tinggi)
(apa perlunya kami tahu kau tu rabun oii?)
kata kau.

tak.
aku cuma rasa kau perlu tahu.
agar hidup aku ni tidak dihujani soalan-kenyataan-cakapcakap seperti :

"eh, arifah, tadi aku lambai-lambai kat kau, kau buat derk jer. malu aku tahu?"

"amboih, arifah, hang tadi kemain sombong ye. tak tegur pun lalu dekat kitorang."

"ui ko tiak perasan ka sia hai-hai ko tadi?"

"dei dia, tadi punyalah sumbung, sia senyum sama ko, ko tiak senyum pun."

naa.
bila kau lempar pi muka dekat aku dengan soalan-kenyataan-cakapcakap seperti ini
mahupun sepersis ini.
maka.
tidakkah kau kasihan bila aku terpaksa.
menyusun sebaik mungkin ayat-ditambah dengan bahasa badan.
(kalau sekali-oklah kot-ini-berkali-kali-kali)
untuk menerangkan hakikat sebenarnya.
aku tidak melihat kau.
 sebab tu.
aku tak balas lambaian mesra kau.
sebab tu.
aku tak tegur kau.
sebab tu.
sia tiak balas hai ko.
sebab tu.
sia tiak senyum sama ko.

hem.
jadi itulah sebabnya aku mahu kau tahu.
bahawa aku ni rabun.
(aku dinasihatkan agar memakai cermin mata khas untuk manusia
rabun silau.-cermin-mata-tu-akan-bertukar-warna-ala-ala-spek-mata-hitam-bila-
terkena-sunlight.)
tapi.
aku tak mahu.
haha.

dan lagi.
alangkah baiknya.
andai kau tahu aku ni jenis susah nak ingat pattern muka orang.
mestilah-orang-yang-baru-aku-kenal.
terutamanya bila orang tu jenis bertukar-tukar fesyen rambut atau tudung.
contoh :
aku dan Joyah ni baru kenal harini.
yang mana Joyah pada hari ini memakai pashmina.
maka mukanya-dengan-pashmina tulah
yang akan melekat di kepala aku.

dan bila esoknya,
jumpa dengan Joyah ni.
beliau memakai tudung ekspress(ala-ala-tudung-indon.) pulak.
maka.
aku jamin 95%.
aku tak kenal c Joyah pashmina tu.

*erkk kepada Joyah-Joyah sekalian,
mohon kemafaan daripada aku yer..

itu harapan aku.

kenapa : ya, aku bukan jenis sang rabun yang sentiasa 
menggunakan kaca mata kehulu-kehilir.
bukan apa, cuma, aku rasa rimas.
hoho.
with love,
Arifah Waly,
Anugerah Bestari,
O-O.



Sunday, 20 May 2012

ingat mati

semua orang tahu.
ajal itu pasti.
bila tiba masanya.
tidak ada penundaan mahupun percepatan meskipun sesaat.

لا يستأ خرون ساعة ولا يستقدمون 

namanya pun peringatan.
maka sekali lagi.
aku yakin semua orang sudah tahu.
ini hanyalah peringatan bersama.

*****
apapun.
bila lihat koleksi buku.
macham ni.
hati berbunga-bunga.

buku ni sudah agak lama diterbitkan.
2009 kot.
mungkin ada yang kata.
alah, lapuk lah wei.
oh.tidak.
mungkin dari tarikh ia diterbitkan sememangnya sudah lapuk.
tapi.
InsyaAllah, kandungannya masih segar.

syiapa-syiapa yang teringin membacanya.
sila maklumkan kepada hamba.
hehehehehe.sengihan meleret!

Sebarkan Bahagia,
Arifah Waly,
Anugerah Bestari.
^_______^




Hazan maksima.

pada ketika diri seolah-olah dibuang.
hati bagai disiat-siat menggunakan pisau tumpul.
ditambah pula dengan perahan limau kasturi pada luka tersebut.
kemudian dibebat dengan kain bekas celupan cecair methanol.
ah.cukup begitu.
pasti kau dapat gambarkan betapa pedihnya.
jiwa raga pada ketika itu.

kepada insan-insan yang sentiasa beri sokongan.
pada tiap masa, situasi, dan ketika.
moga anda semua sentiasa berada dalam lingkungan rahmatNya.

disaat hati mengharapkan belaian kata penyuntik semangat.
meski ayat yang kau beri cuma : 'semua akan ada hikmahnya.'
ya.ayat ini mungkin kadang-kadang hanya dianggap.
sebagai contoh dialog jamban setinggan.
namun.
sungguh tak tipu.
ianya sangat melegakan hati beta.

moga apa yang berlaku.
akan mendidik roh jasad ini agar lebih kental.
dalam menghadapi sebarang kesulitan pada masa akan datang.

moga ianya mendidik diri.
agar lebih mudah berlapang dada dalam apa macham kemungkinan 
yang bakal melanda pada masa akan datang.

moga lagi, ia menjadi tarbiyyah terhebat.
dalam mengasuh qalbi.
agar lebih bersabar dalam apa keadaan sekalipun.

tak perlu menagih agar orang sekeliling faham akan isi hati kita.
kerana Dia maha memahami isi hati kita.

ya Allah, lapangkan dadaku.
lapangkan dadaku.
lapangkan dadaku.
lapangkan dadaku.
bertaqwalah duhai hati.

gampang sungguh mencapai tahap maksima amarah, kesentapan, kebencian,
atau mungkin kecengengan.
tapi, ingatlah sabar itulah yang terindah.

ujian yang kita peroleh hari ini.
mungkin salah satu ujian pada kata-kata kita suatu ketika dahulu.
(bila kita galak nasihat orang itu ini.nasihat org supaya bersabar.mungkin sekarang
tiba masa kita yang diuji.)
atau mungkin juga teguran daripadaNya.

apapun.
sentiasalah berlapang dada.
astaghfirullah-al-azim.

mengapa : setiap kali terbayangkan wajah watak yang terlibat, 
akan menyebabkan airmata berlumba-lumba
merembes keluar seakan-akan ada marathon airmata.


Anugerah Bestari.



Tuesday, 15 May 2012

hari ini

Assalamualaikum.w.b.t.


(tiba-tiba rasa ingin mengetuk-ngetuk papan kekunci laptop ni.maka....)

AMARAN : ingga nopo masa nga, mineg pe basaon diti.
innepenting.

saya baru menyiapkan satu audit untuk keselamatan makmal.
Laboratory Safety kata orang puteh.
saya kena kenal-pasti hazard rating, exposure rating seorang chemist ni terhadap chemical.
sekaligus, saya kena kira risk rating chemist tersebut.
sekaligus juga buat conclusion according to CHRA.
hmm.cuma pengiraan ringkas.
tapi agak mengelirukan.

oh.
abaikan tentang itu.
kau tahu?
(ya.saya tahu kau tak tahu.)

pagi tadi.
terjaga ku dari tidur yang lena.
melangkah malas menuju jendela.
huh.
baru ku sedari rupa-rupanya hujan tengah melimpah dengan ganasnya diluar sana.

maka dalam hati berbicara.
'alamak.teruklah machamni.machamana mo pi kuliah?'
(untuk makluman, hujan sangatlah lebat.ditambah dengan angin 
yang agak kasar membawa hujan terbang sekali.)

tapi tidak mengapa.
itu tidak akan mematahkan sama sekali semangat juang beta untuk 
pergi kuliah.(ceh!ayat tak bleh blah.)
lalu,saya dan teman sepermainanku kos saya berjalan dengan 
penuh semangat menuju ke perhentian bus.
(untuk tunggu bas lah kan.takkan tunggu taksi.)

sekadar gambar hiasan.

nak dijadikan cerita.
dalam perjalanan ke perhentian bas kolej kediaman terchenta.
tiba-tiba.
sebuah kereta ala-ala prado ka ntah apa.
lalu dengan agak lajunya.

ala biasalah tu kereta lalu-lalang kan(?)
biasa..ya biasa.
masalahnya kereta tu mensplash-kan lopak air atas jalan ke pakaian kami.
maka tindakan refleks pun berlaku.
*aaarrrrrrrrrrrrrgGGggggHhhhh!!!*(untung air tu jernih-mernih.kalau ala-ala air milo,
maka usah bertanya apa respon beta, kau tahu sendiri.hohohohoho.)
uhuk-uhuk.
sekadar bunyi hiasan.

pakaian yang sememangnya sudah basah hingga ke lutut.
bertambah basahnya.

oh tidak.
dahlah lambat datang kelas.
basah kuyup lagi.
sampai di kelas, duduk dibawah air-cond(supaya pakaian kering lekas.=P)

maka bila kuliah bermula untuk Analytical Chemistry.(kimia analisis)
mulalah episod gigil-mengigil.
dan penyedap hari untuk hari ini.
kami dikhabarkan bahawa.
minggu hadapan pada 21.mei.
akan diadakan ujian teori untuk kimia analisis.
apa, ujian TheOry???!!!@#.
huha.huha.
sila bersabar.

ujian teori tersebut akan diadakan sekali dengan subjek kimia inorganik.
inorganic chemistry.
hem.sekali lagi.
sila bersabar.

hari yang agak tunggang langgang.
tapi tidak mengapa.
apapapun.
ini dia untuk kita.
heharap dapat diamalkan.
Doa hujan turun : 

Ya Allah.
turunkan hujan yang bermanfaat.

ok.
heb a nais day.
(have a nice day.)

harap ada doa untuk saya mudah menjawab ujian teori kelak.
amin.

with love,
Arifah Waly.
Anugerah Bestari.
^___________^

Monday, 7 May 2012

Puaka Gambar.


lokasi : foyer smk(a) ranau. SEMEKAR.
atau sekarang, dikenali sebagai.
smk(a) mohd.ali ranau.



lokasi : dewan smk(a) sandakan, sabah.
majlis ihtifal smka negeri sabah 2009.
menggamit memori. eh.
(sila abaikan warna baju manusia yang lari tema itu.^^V)



lokasi : kelas 4 al-biruni batch 2008.
gambar kenangan zaman keanakan.
(gambar diambil selepas habis waktu pnp,maka pakaian agak selekeh comel-comel.)



lokasi : dirahsiakan.
kenapa aku suka kimia?
sebab aku kimia.(?)
abaikan.

nota kaki : gambar yang membawa jiwa melayang ntah ke mana.
huh. ayat macham ibu ayam kehilangan bulu.
I.admit.I.miss.this.moment.very.much.
oh.sungguh pantas masa berlari berlalu.
1993 : 1, 2008 : 16, 2009 : 17.
dan.
2012 : (?). sila kira sendiri.

With love: 
Arifah Waly
Anugerah Bestari
2.43.a.m
Love you all.

Friday, 4 May 2012

sekadar....

sungguh saya tak suka belajar hubungan etnik.
jangan tanya kenapa.
jawapan hanya 1.
sungguh tak suka.

Presentation :
1. Inorganic chemistry.26.04.2012.
2. Mathematics.11.05.2012
3.Intercultural Communication.14.05.2012.
4.Hubungan Etnik.15.05.2012.

"membaca amalan mulia."
Arifah Waly.
Anugerah Bestari.
1.33.a.m


Friday, 23 March 2012

indah

kota kinabalu.
12.11.2011.
5.58.p.m

sahabat.
berjanji pada diri ini.
agar dirimu tetap berjuang di medan ini.
membawa kemanisan iman,cinta dan jihad abadi.
lalu mengukir sebuah dakwah untuk menghidupkan Deen Ilahi.

Biar dirimu mati dalam perjuangan.
kerana kau islam sejati.
biar rebah jasadmu kerana kau syahid insani.
biar puas sanubari kerana cintamu telah terbukti.

dan kau masih berdiri memandang setiap ummah.
walaupun langkah dan nafasmu kadangkala lemah.
menanti setiap seru pejuang agama Allah.
mengikat ukhuwwah dalam perjuangan Fi sabiilillah.

sekadar coretan menghilangkan ngilu pada
cartilage-cartilage jari-jemari mulus runcing ciptaanNya.
(^___^)

anugerah bestari.
01.26.a.m.