Pages

Friday, 16 September 2011

Seindah semalu yang pemalu

"seindah mawar berduri."
ungkapan yang cukup indah.
Namun,setiap insan ada tafsirannya yang tersendiri.
Sebagai contoh ya.
Sahabat saya kata.
Wanita itu diumpamakan seperti mawar.

Saya bertanya.

Kenapa pulak mawar ni kau kaitkan dengan wanita?
Lantas dia berkata.
"bukankah wanita itu sinonim dengan kecantikan?"

Yalah.
Takkan ke'macho'an?

kemudian dia menyambung.

"Untuk dinobatkan sebagai mawar,dia kenalah jadi seorang
wanita bukan sekadar wanita biasa."


Alaa,apasal ni?
Berbelit sangat.dah jadi wanita,
Apa yang luarbiasanya?

Dia tersenyum kemudian berkata.

"maksud saya muslimah.
mawar itu indah.
cantik.dan punyai haruman yang luarbiasa.
namun begitu.mawar tidak membiarkan dirinya diganggu oleh sesiapa.maka itu,mawar memiliki duri sebagai perisainya daripada diganggu parasit."


owh...betul juga kan.

sahabat saya meneruskan bicaranya.

"Begitu juga muslimah.indah dipandang namun sukar untuk dipegang.Lembut tuturnya.Rapi akhlaknya.Indah pergaulannya.Terpelihara auratnya.Ingat,yang tertutup itu indah,yang terdedah itu,...yaa,bisa saja sudah tercemar.nau'dzubillahiminzdaalik.bukankah begitu.?"

Saya hanya tersenyum.
Saya bersyukur kerana mendapat sahabat sepertinya.
Setiap bicara berintikan nasihat.

Namun begitu.

disebalik penjelasan sahabat saya itu.
Terbit satu idea dikotak fikian saya.
'Tapi kenapa mawar dan bukan semalu?'

Haha.

Bukankah semalu itu lagi indah.
Dengan bunganya yang berwarna pink.
Batangnya juga disaluti duri.
Ada rasa malu lagi.
kalau tak percaya cubalah teray sentuh pohon semalu.
Bukan main pemalu lagi.
Bukankah itu menunjukkan semalu itu beriman?
Malu sebahagian daripada iman kan?
Dan rasanya lagi indah ungkapan.
"Seindah semalu yang pemalu.?"
Kan kan?

Okey..Okey.

Apa yang ingin saya nukilkan disini.
Bukanlah sekadar menyampaikan perkaitan mawar dan semalu
dengan muslimah.
Tapi.
Ntahlah.
Rasa-rasa ianya boleh dijadikan ibrah untuk kita para wanita.
Ibrah untuk macamana tu?
Sekadar role model untuk kita menjadi wanita yang selayaknya digelar muslimah.
InsyaAllah.
Minta doa agar kita para wanita mampu menggapai tittle muslimah.


p/s:sebenarnya saya lagi suka bunga tulip..hee


No comments:

Post a Comment